PROGRAM ''BARDZO MŁODA KULTURA'' W ROKU 2020 - PODSUMOWANIE
Dodane przez muzol dnia 22.10.2020
Dolnośląskie działania związane z Bardzo Młodą Kulturą powoli dobiegają końca. Pośród kilkudziesięciu nadesłanych zgłoszeń wybranych zostało osiem inicjatyw, które zostały wsparte finansowo oraz merytorycznie w ramach ogólnopolskiego programu Narodowego Centrum Kultury, którego operatorem regionalnym od roku 2019 jest wrocławski Ośrodek Działań Artystycznych - Firlej.

Treść rozszerzona
Dolnośląskie działania związane z Bardzo Młodą Kulturą powoli dobiegają końca. Pośród kilkudziesięciu nadesłanych zgłoszeń wybranych zostało osiem inicjatyw, które zostały wsparte finansowo oraz merytorycznie w ramach ogólnopolskiego programu Narodowego Centrum Kultury, którego operatorem regionalnym od roku 2019 jest wrocławski Ośrodek Działań Artystycznych - Firlej.

Co to oznacza?

Za nami są już 3-dniowe szkolenia dla zwycięskich ekip w Srebrnej Górze, podczas których uczestnicy doświadczali praktycznych technik i narzędzi animacji, zgłębiali wiedzę nt. roli sektorów kultury i oświaty w budowaniu kapitału społecznego, a także uczestniczyli w prelekcjach dotyczących użytecznej diagnozy, ewaluacji i refleksji w działaniach projektowych oraz budowania i podtrzymywania relacji. Rozwinięciem powyższych są kolejne 2 spotkania warsztatowe w Ośrodku Postaw Twórczych (22 i 29 X), a także 2. Dolnośląskie Forum Edukacji Kulturowej, zaplanowane na 5 listopada w Wałbrzychu.

W międzyczasie zespoły animatorów i edukatorów z Bierutowa, Jelcza-Laskowic, Kobierzyc, Bolkowa, Legnicy, Wałbrzycha, Jugowa oraz Mysłakowic od września do końca października realizują projekty mające na celu nawiązywanie i wzmacnianie więzi, nie tylko pomiędzy instytucjami, ale przede wszystkim wśród społeczności, z którymi obcują na co dzień.

W tym roku są to:

Lokalne opowieści w kulturze nowych mediów (Bierutów)

Bierutowskie legendy autora Marka Bińkowskiego w animacji poklatkowej; warsztaty filmowe (rysunek, montaż), warsztaty storytelling'u (opowieść), warsztaty sound-design'u (dźwiękowe), finał w postaci publicznego wyświetlenia materiału z realizacji oraz wydanie legend na płycie DVD. Celem projektu jest twórcze kształtowanie tożsamości mieszkańców gminy Bierutów poprzez „ożywienie” lokalnych legend i opowieści za pomocą technik nowych mediów.
Zespół: Konrad Galicki, Alicja Krasny, Adam Marcinkiewicz

Jestem przeciw! (Jelcz-Laskowice)

Projekt mający na celu przeciwdziałanie hejtowi poprzez uświadamianie groźnych skutków wynikających z tego zjawiska, jakimi są m.in. rany psychiczne i wyalienowanie ze społeczeństwa. W ramach inicjatywy prowadzone są działania w postaci: spotkań dyskusyjnych (zaznajomienie uczniów z narastającym problemem), warsztatów bębniarskich, plastycznych i filmowych (teledysk przeciwko hejtowi), stworzenie protest songu, ogłoszenie konkursu na najlepszy motyw graficzny będący motywem przewodnim na plakatach i billboardach, koncert finałowy (Foliba, Bakshish).
Zespół: Marzena Niżyńska, Renata Leśkiewicz, Anna Kowal-Goliszek


Bzz... edukacja przez sztukę i zabawę (Kobierzyce)

„Bzz... edukacja przez sztukę i zabawę” to warsztaty i wykłady ze sztuki muralu, warsztaty konstrukcyjne ("hotele dla owadów"), warsztaty ceramiczne (poidełka dla owadów), prelekcja o owadach pożytecznych i ich znaczeniu w przyrodzie oraz wyjazd do zagrody edukacyjnej. Finałem przeprowadzonych prac jest mural o tematyce proekologicznej, który powstał na elewacji Kobierzyckiego Ośrodka Kultury. Projekt ma na celu inspirowanie młodzieży do twórczego wyrażania siebie, rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz zwiększanie świadomości w zakresie działań proekologicznych.
Zespół: Katarzyna Jagiełło, Wioletta Rumian, Marcin Jagiełło


GRAtka Bolków (Bolków)

GRAtka Bolków to cykl spotkań dla dzieci i młodzieży w Galerii Ars Et Historia w Bolkowie. Istotą projektu jest stworzenie przestrzeni do dialogu, zrozumienia się i wzajemnego uczenia. Efektem planowanych działań będzie innowacyjna wystawa (traktująca o historii i dziedzictwie) opracowana w formie przestrzennej i planszowej gry na podstawie wysłuchanych legend. Inicjatywa ma na celu poszerzenie wiedzy z zakresu dziedzictwa kulturowego regionu wśród najmłodszych, uwrażliwienie na różne środki artystycznego wyrazu, umożliwienie wewnątrzpokoleniowej integracji społecznej, rozbudzenie kreatywności, rozwój umiejętności manualnych, a także podwyższenie poczucia własnej wartości przy jednoczesnym zwiększeniu aktywnego udziału społeczności lokalnych w życiu publicznym.
Zespół: Katarzyna Doszczak-Fuławka, Wioletta Drewniak, Marlena Gołdyn


Fahrenheit 451 - interdyscyplinarne warsztaty z nauki czytania (Legnica)

Intermedialne działania w Galerii Sztuki w Legnicy to m.in. lektura i analiza książki i jej filmowych adaptacji, warsztaty wideo, których efektem jest wideo esej (uczestnicy wybierają fragment tekstu z ulubionej książki, z którym się identyfikują i przedstawiają go w formie wizualnej), warsztaty z konwersji tekstu na formę graficzną (zwiększenie świadomości materialności tekstu, co jest szczególnie istotne w dobie zmiany czytelnictwa z papierowej na formę e-czytników), stworzenie tekstualnej wystawy oraz strony internetowej w postaci wideo bloga. Projekt, zakładający także zbadanie preferencji czytelniczych, ma za zadanie przyczynienie się do rozwoju samodzielnego, racjonalnego myślenia i kreatywności.
Zespół: Małgorzata Dancewicz, Krzysztof Pawlik, Tomasz Dziurzyński


#projekt rękodzieło (Wałbrzych)

Warsztaty mają na celu zaoferowanie dzieciom i młodzieży spędzanie czasu wolnego w nietypowy sposób. Rozwój zdolności manualnych, nauka kreatywnego myślenia, nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności rękodzielniczych (szycie na maszynie, decoupage - zdobienie polegające na przyklejaniu na odpowiednio spreparowaną powierzchnię wzoru wyciętego z papieru lub serwetki papierowej, scrapbooking - ręczne tworzenie i dekorowanie albumów ze zdjęciami i pamiątkami rodzinnymi, inne), to formy zajęć, zachęcające do nieszablonowego działania w pojedynkę oraz w grupie.
Zespół: Justyna Drapała, Beata Łukiewicz, Kamila Kołodziejczyk, Urszula Nowicka

Co lepiej porywa? UFO czy film? (Jugów)

Zintegrowane warsztaty aktorsko-reżyserskie dla dzieci ze świetlicy środowiskowej w Jugowie zakładają pracę nad scenariuszem, nabycie doświadczeń aktorskich oraz tworzenie krótkich form filmowych. Celem projektu jest wzmacnianie świadomości nad pracą zespołową; współpracą w gronie rówieśników oraz z osobami starszymi. Punktem wyjścia do tworzenia scenariusza jest miejscowa tajemnica z okresu II Wojny Światowej, która znana jest jako słynna "muchołapka"- żelbetowa konstrukcja chłodnicza na terenie kopalni, którą niektórzy utożsamiają z czymś w rodzaju lądowiska dla tzw. niemieckich UFO...
Zespół: Joanna Kołodziejczyk, Michał Dawidowicz, Dagmara Przewłocka

Na tyłach kultury (Mysłakowice)

Inicjatywa "Na tyłach kultury" polega na wykorzystaniu potencjału drzemiącego w lokalnej społeczności i zapuszczonych terenach przylegających do Gminnego Ośrodka Kultury w Mysłakowicach. Projekt zakłada stworzenie muralu z płytek ceramicznych wykonanych przez okolicznych mieszkańców, warsztaty renowacji krzeseł i okien (drugie życie), a także zwrócenie uwagi na problem degradacji plastikowych nakrętek. Przedsięwzięcie ma na celu zachęcić mieszkańców gminy do współpracy i dbania o najbliższe otoczenie.
Zespół: Marianna Ostrowska, Helena Nawrot, Magdalena Król, Marta Weinke

Więcej o działaniach programu Bardzo Młoda Kultura na Dolnym Śląsku na stronach:

http://www.firlej.wroc.pl/firlej-zostal-operatorem-regionalnym-bardzo-mlodej-kultury-na-lata-2019-2021

https://www.facebook.com/BardzoMlodaKulturaDolnySlask/