facebook


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Koncert zespołu ARMI...
Ściągać czy nie ścią...
,,Będziesz moją pani...
Piractwo fonograficzne
Richard Wright (1943...
Muzyka
Zapraszam do posłuchania naszego utworu "Oddmenout". Utwór zaczyna się od ciszy, zatem proszę o cierpliwość.


Naucz się:
Jak stworzyć fenomen grozy w muzyce

Jak zdać każdy egzamin? Poznaj metody mistrzów

Jak poradzić sobie na egzaminie ze statystyki

Jak napisać merytorycznie dobrą, strukturalnie logiczną i edytorsko piękną pracę dyplomową i ją z sukcesem obronić

Jak nie powtarzać w kółko tych samych błędów w nauce języka angielskiego

W jaki sposób 1000 formuł konwersacyjnych pozwoli Ci opanować język angielski i sprawną komunikację

Angielskie przyimki (prepositions) na 1000 praktycznych przykładach, dzięki którym łatwiej je zapamiętasz

W końcu ktoś po ludzku i zrozumiale wytłumaczył, na czym polega mowa zależna (reported speech) w języku angielskim

Jak zacząć czytać szybciej i więcej, ale nie dłużej!



Baner reklamowy dodatki.odjechani.com.pl





Aktualnie online
Gości online: 3

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 20,154
Najnowszy użytkownik: pcptydit74
Ankieta
Czy chciałbyś aby w serwisie MUZOL powstało forum dyskusyjne?

Tak

Nie

Nie mam zdania

,,The Animals'' Pink Floyd - pozamuzyczne inspiracje
Album "Animals" ukazał się w 1977 roku gdy, na brytyjskiej muzycznej scenie szalała punkowa rebelia. Znalazło to odzwierciedlenie w muzyce Floydów - stała się ona bardziej zadziorna i agresywna niż dotychczas. Jeden z krytyków nawet określił zespół mianem Punk Floyd. Oczywiście jest w tym stwierdzeniu wiele przesady, ale dobrze ono portretuję zmianę po spokojnym i melancholijnym ,,Wish you were here’’. W Pink Floyd coraz większą role odgrywały teksty Rogera Watersa podejmujące tematykę społeczna i polityczną - bliską ideologii punk .

Waters, który już od czasów ,,Dark side of the moon'', został nadwornym tekściarzem zespołu, postanowił stworzyć kolejny koncept album. Pisząc teksty do ,,Animals'' zapewne wzorował się na słynnym dziele Georga Orwella ,,Folwark zwierzęcy'', choć ,pytany w wywiadzie o owo źródło - zaprzeczył:

,,Czytałem Folwark zwierzęcy, gdy byłem młodszy, ale nigdy nie szalałem na jego punkcie. Owszem, to całkiem zgrabna metafora. Ale nie jestem pewien, w jakim stopniu zniosła próbę czasu''.


Sama tradycja przedstawiania świata ludzkiego pod postacią zwierząt sięga jednak znacznie odleglejszych czasów. Już w VI wieku przed naszą erą Ezop tworzył zbiór bajek, które potem zyskały ogromną popularność także w świecie anglosaskim.
Album otwiera i zamyka krótka, akustyczna kompozycja ,,Pigs on the wing''. To osobliwe wyznanie miłości do drugiej żony Watersa, Carolyne Christie. Ten pogodny w nastroju utwór stanowi zdecydowaną przeciwwagę do pełnych mroku , pesymistycznych wizji, przedstawionych w dalszej części płyty.
Waters, pisząc teksty do ,,Pigs on the wing'', szukał inspiracji w popularnym w Anglii zbiorze ,,Matka gąska''. Znajduje się tam rymowanka ,,Latająca świnia'':

,,Dickory, dickory, dickory, the pig flew up in the air;
the man in brown soon brought him down, dickory, dickory, dickory dare''
(w wolnym tłumaczeniu: świnka uleciała w powietrze, ale pan ubrany na brązowo ściągnął ją na ziemię).


Dla Watersa ważnym źródłem inspiracji była także płyta Roya Harpera ,,Lifemask''(1973). Na owym albumie znalazła się kontrowersyjna i obrazoburcza suita ,,Lord' s prayer'', będąca parafrazą biblijnego psalmu. W tekście jest mowa o tym, że kuzynem człowieka jest pies, a nasi synowie nie mówią lecz szczekają.

Stało się to na pewno ważnym przyczynkiem do stworzenia suity ,,Dogs'', której finał także przybrał formę litanii(tak samo jak w kompozycji Roya Harpera).

Pies to oportunista, karierowicz, ktoś kto ,,z przyklejonym do twarzy uśmiechem'' pnie się do góry nie przebierając w środkach. Ale z czasem zostanie on odstawiony na boczny tor przez młodsze, spragnione sukcesu psy. Wówczas zda sobie sprawę z tego, że tak naprawdę nie miał wpływu na swoje życie i że stał się przedmiotem manipulacji. W suicie ,,The dogs'' nie mogło naturalnie zabraknąć odgłosów ujadających psów, co jeszcze bardziej wzmacnia wymowę utworu.

Z kolei w tekście ,,Pigs - three different ones'' znajduje się fragment krytykujący parlamentarzystkę Mary Whitehouse. Jeszcze w 1967 roku zaatakowała ona zespól, widząc w muzykach propagatorów ideologii ,,flower power'' związanej z narkotykami i kulturą hedonizmu.

Za owe ,,świnki'' Waters uznaje właśnie osoby takie jak Mary Withouse, które uzurpują sobie prawo do wygłaszania sądów w imieniu ogółu i próbują być samozwańczymi autorytetami moralnymi i obyczajowymi:

,,Marry you're nearly a treat
But you're really a cry''
(Mary jesteś nie tyle żartem.
Ale jesteś naprawdę żałosna)

Takie osoby pragną, niczym ,,orwellowskie świnie'', przewodzić, ustalać swoje prawa i wymagać od innych bezwzględnego ich przestrzegania. W tekście można się także natknąć na określenie ,,nędzna kreatura'', które wbrew obiegowym opiniom nie odnosiło się do premier Tchatcher, ale, jak wyjaśniał Waters ,do przypadkowo spotkanej na przystanku autobusowym kobiety.

W ,,Sheep'' zostaje sparafrazowany tekst psalmu nr 23 ,,Pan jest pasterzem moim''. I dalej ,, Z pomocą połyskującego noża uwalnia duszę moją'':

,,The Lord is my shepperd, I shall not want
He makes me down to lie
Through pattern green he leadeth me the silent waters by.
With bright knives he releaseth my soul''
(Pan jest pasterzem moim, którego nie będę potrzebować.
On każe mi się kłaść i prowadzi mnie przez zielone pastwiska nad brzegiem cichej wody.
Lśniącym nożem uwalnia duszę moją’’


Owce to stworzenia uległe, bojaźliwe, najlepiej się czujące w tłumie. Ale są one także zdolne do buntu - świadczy o tym finałowa część utworu ,gdzie rzucają się na Psy:

,,Have you heard tne news?
The dogs are dead''
(Słyszałeś ostanie wieści?
Psy są martwe)


Była to aluzja do coraz bardziej brutalnych wówczas starć imigrantów z Karaibów z londyńską policją. I w tym utworze pojawiają się odgłosy zwierzęce – śpiew ptaków i beczenie owiec.

Album nie spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem ze strony słuchaczy i krytyków jak poprzednie dokonania zespołu. Utrzymane w punkowej estetyce teksty i bardziej zadziorna niż zwykle muzyka Pink Floyd podzieliła fanów grupy. Wielkim sukcesem okazały się koncerty promujące materiał z ,, Animals'', na których ,między innymi, można było podziwiać ogromną, nadmuchiwaną latającą świnię. Sam Waters jednak czuł, że te ogromne koncerty rodem z czasów Beatlesów i nerwowa atmosfera podsunęła pomysł na repertuar kolejnej ważnej płyty - ,,The wall''.


Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?